2010年2月17日水曜日

箱女/HAKO ONNA

“HAKO ONNA”(18min)
横浜ダンスコレクション2004(受賞者公演として)
  横浜赤れんが倉庫1号館
城戸晃一とのコラボレーション
最小限に動きをコントロールすることができないか、そんな思いつきで箱の中からでない作品を作り上げた。しかしその非日常の動作は新しい運動の可能性を導いてくれた。また、多くのイメージをうみだすことにつながった。
身体の表現を最小限に抑える、緊張の持続、エロティックなイメージ、引きこもり(現在でいうニート)に代表される現代人の精神的な問題、中で何がおきているのかという想像力の喚起。
同テーマでヒグマ春夫(映像作家)とのコラボレーションバーション“キノハコノコ”も作成している。

Program note :
Edge(横浜ソロデュオコンペティション2003)を作るためにはこの中に入ったのがはじまりだった。
なぜかはわからないけれど、心地よい気がして、彼女は箱の中にすむことをきめた。それから一年がたった。これはとある女のはなし。

「人ばかりでなく、身体は常に何かに接しているのだということを再認識させられる」
コンテンポラリーダンス徹底ガイドハイパー、乗越たかお

“HAKO ONNA”(18min)
Yokohama solo duo competition 2004 at Yokohama red brick hall
Collaborate with Koichi KIDO
Why I start to work in box? Because I want to raise a feeling of strain by the minimum motion and by controlling body expression. Moreover, not only discover of the motion I find this work has a lot of possibility and image.
Controlling of body expression on a limit.
Continuing of strain.
Erotic image.
Psychological analysis of narcissist.( Especially that kinds of young generation “can’t communicate with others” is very big problem in Japan. We called NEAT.)
Evocation of the image( or illusion) what has happened in inside.
Program note :
At the bigining, she entered the box in order to make the space narrow for “Edge”(Solo duo competition 2003).
She didn’t know why but it was comfortable place and then she has lived in.
About one year passed. This is one woman’s story.